Transport maszyn, które przekraczają możliwości "standardowych" pojazdów, wymaga odpowiedniej organizacji przejazdu. Transport ponadgabarytowy jest regulowany prawnie, wymaga pozwolenia, nie jest to zadanie dla zwykłego, przysłowiowego zjadacza chleba. Co najczęściej jest transportowane w ten sposób? Różnego rodzaju konstrukcje stalowe, przęsła mostów, elementy infrastruktury, zbiorniki, czy transformatory elektryczne. To tylko niewielka część tego, z czym na co dzień zmagają się zespoły odpowiedzialne za tak zwany transport ciężki, ponadgabarytowy.
Każde zlecenie jest inne, wymaga indywidualnego podejścia, dobrego rozplanowania i skutecznego działania. Dobór odpowiedniego pojazdu, trasy, ale także wspomnianego wcześniej zezwolenia i właściwej dokumentacji - jest najbardziej istotny.
Ale nie wszystko da się przewieść
Transport drogowy to przede wszystkim wszystkim transport urządzeń, czy towarów codziennego użytku. Ale nie wszystko da się przewieść tradycyjnym busem, czy nawet tirem. Istnieją pewne ładunki, których gabaryty w tradycyjny środek transportu się nie mieszczą. I wtedy właśnie do gry wkracza transport ponadgabarytowy.
Organizacja transportu dużego ładunku wcale nie jest łatwa. Ale z drugiej strony nie ma dzisiaj ładunku, którego nie dałoby się przewieźć. Transport maszyn, hal, linii produkcyjnych, zbiorników, czy ciężkiego sprzętu bardzo dynamicznie się rozwija. Znany też jako transport ciężki, pełni niezwykle ważną rolę w polskiej gospodarce. Oczywiście za jego organizację odpowiadają firmy, które się w nim specjalizują. Potrafią one zoptymalizować trasę, aby ładunek bezpiecznie dotarł w jak najkrótszym czasie na miejsce.
Ładunki dużych gabarytów jeszcze sto lat temu stanowiły duży problem. Dzisiaj nie stanowią właściwie żadnego. Ich transport ciągle się rozwija, wpływając pozytywnie na rozwój kraju.
Transport ciężki
Transport do bardzo ważna gałąź gospodarki. Codziennie tysiące tirów, busów, statków, samolotów i innych środków transportu wyrusza w drogę. Przewożą one przeróżne produkty, nierzadko na znaczne odległości.
Wymaga to wielu czynności koordynacyjnych, załatwienia odpowiedniej dokumentacji i warunków przewozu. Pośrednikiem między przewoźnikiem, a klientem jest spedytor. To on znajduje najkorzystniejszy sposób transportu, przedstawia ofertę klientowi i dba o jego przebieg.
Bardzo problematyczny jest transport ciężki, a w szczególności transport ponadgabarytowy. Wymaga on specjalnych warunków. Przewożone rzeczy muszą być odpowiednio zabezpieczone, a wystające elementy oznakowane. Również pojazdy muszą być odpowiednio dostosowane. Powinny zawierać odpowiednią naczepę. Jeżeli przewożone rzeczy wystają poza nią wymagane jest też specjalne światło sygnalizacyjne. Transport maszyn o nietypowych wymiarach może być bardzo trudny i nierzadko wymaga przewożenia ich w mniejszych częściach, co ułatwia jego stabilne umieszczenie na naczepach.
I patrząc na zapotrzebowanie na tego
Firmy transportowe w ostatnim stuleciu odnotowały niezwykle dynamiczny rozwój. W dużej merze wynika to oczywiście z faktu, że zapotrzebowanie na tego typu usługi jest coraz większe. I dotyczy to nie tylko transportu zwykłych towarów, czy ludzi, ale też ładunków ponadgabarytowych.
Transport ponadgabarytowy jest jedną z gałęzi transportu, która zajmuje się ładunkami o niestandardowych wymiarach i wadze. Aby go świadczyć, trzeba mieć odpowiednie zaplecze i doskonale znać prawo, które te kwestie reguluje. Transport ciężki podlega bowiem specyficznym regulacjom i wymaga między innymi każdorazowego zezwolenia. Aby je uzyskać, firma musi przedłożyć do urzędu plan drogi, w którym wykaże, że transport daną trasą jest możliwy. I dopiero, gdy zezwolenie jest wydane, może ruszyć w drogę.
Firmy transportowe oferujące transport maszyn, hal, czy sprzętów górniczych, cieszą się coraz większą popularnością. I patrząc na zapotrzebowanie na tego typu usługę, można przypuszczać, że tendencja ta będzie się utrzymywać.